Djurliv på Höglunda

Alla inlägg under november 2008

Av zelda - 7 november 2008 13:44


 Utsliten efter att vi kommit hem från träning=)


Har varit ner till samma fotbollsplan som igår och tränat.

Jag och Zelda började med att gå en liten promenad, det sköts 4 gevärssmällar på håll och Zelda blev märkbart stressad men inte såpass att hon blev okontaktbar, sköönt. Det satt kvar lite även när vi kom tillbaka till bilen så hon ville gärna in i den men jag tog istället med några kuliga leksaker ut på planen och vi kampade lite och hon fick hämta boll och då rann det sista av och hon blev som vanligt.

Jag och Zelda har tränat på samma saker som igår + att jag "taggat" upp henne och klickat när hon varit uppe i varv och "huggit" apporten i min hand. Provar med detta för att få in glädje tillsammans med apporten och för att få ett lite fastare grepp om den.

Lina kom lite senare för hon blev fast på jobbet men hon tränade lite med Pejla och jag stod som en "tävlingsledare" och skrek kommandon runtomkring dem eftersom Pejla tycker det är lite otäckt med skrik runt sig. Nu blev det istället en trevlig grej med lek och bus när det skreks kommandon. Gissa om man kan känna sig fånig ibland när man tränar hund, stå där och gapa ut i tomma intet=)


Av zelda - 6 november 2008 15:10


Pratade med Lina i telefon igår och vi har ju förut pratat på att träna tillsammans men det har liksom inte blivit av. Vi bestämde oss för att träffas i Torsby idag.

Jamen jag säger bara: Herregud, vad tiden gick fort! Tyckte inte vi gjorde speciellt mycket men när vi kollade klockan hade 1 och 1/2 timme flugit iväg!

Jättekul var det! tack Lina för att vi får träna tillsammans med er, det ger så mycket och man får en helt annan lust till träning när man inte är ensam och när man har nå´n att bolla sina tankar med.

Vi gjorde upp att vi ska försöka träffas ett par ggr. i veckan för att träna och det ser jag fram mot!

Hur vi tränade har Lina beskrivit så bra på sin blogg så om ni vill kan ni läsa där för jag kan inte förklara det vi gjorde på lika bra sätt=)

Efter detta åkte jag och Zelda in till Torsby och passade på att ta en promenad där i väntan på att Louise skulle komma med bussen.

Jag gjorde lite olika övningar med Zelda under promenaden så att hon skulle få använda hjärnan lite mer än bara gå omkring.


 Här fick Zelda gå hela vägen på muren


 och så har hon fått hoppa upp på en bänk..


och gå uppför en brant trappa



Av zelda - 5 november 2008 11:21


Till skillnad fr. igår lättade dimman tidigt idag och det visade sig bli ett alldeles strålande promenadväder!

Med hund och kamera stövlade jag iväg.


 Vy över Velen




Av zelda - 4 november 2008 15:39


Ja, för andra gången idag petar jag ner några rader i bloggen för jag är så glad!

Satte mig ner förut och läste i min nya bok Hundtränaren av Lina Sundberg och blev inspirerad att plocka fram klickern för andra gången idag.

Tänkte igenom en liten enkel övning först och sen tänkte jag att detta ska jag fixa!

Plocka upp en boll från golvet tänkte jag mig att Zelda skulle göra som färdigt moment.

Det är det där med att shejpa fram ett beteende som jag tycker är svårt men jag tror att jag sätter ribban alldeles för högt ifrån början och då inte når dit.

Så med en boll på golvet, klickern i hand och massa godis lät jag Zelda börja fundera. Det dröjde inte många sekunder förns hon hajade att det var bollen som gav godis! Sen petade hon på den med nosen, sen rullade hon den och så vips så hade hon den i munnen och nästa steg så höll hon den och satte sig ner med den i munnen!!

Ja, det blev en del klickande men jag har ändå shejpat fram nå´t! och det på mindre än fem minuter=)

Tänk vad kul det kan vara med en klicker!

Nu ska jag fortsätta att läsa i boken den är jättebra!



Av zelda - 4 november 2008 10:32


... kan vara jättebra att använda om man inte vill gå ut med hunden=)

Det är så rått, dimmigt och kallt idag så jag hade ingen lust att gå någon längre promenad nu på förmiddagen.

Vi gick ut jag och Zelda och tog hand om hästarna sen skyndade vi in igen för att invänta lite trevligare promenadväder.

Istället körde jag lite "musmattetramp" och "håll fast spaghettislev".

Vi körde åxå fingertarget och jag fick snabbt över henne på vedspisen,

kanske bör tillägga att jag INTE eldat i den=)

Zelda hajar lätt dessa grejer och tycker det är kul, problemet är att jag är så okunnig på området så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta för att öka svårighetsgraden för henne.

Känns som jag skulle behöva någon bredvid mig hela tiden som säger: så här kan du göra, eller så här...

Någon, som vill bli min personlige klickertränare 24 timmar om dygnet? Nähä...


Jihoo, superkul att stampa på. Obs! kolla tungan=)


...hålla spaghettislev är ju inte svårt=)

Av zelda - 3 november 2008 09:53


Det har varit en alldeles strålande vacker helg.

Louise tog kameran och gick för att fota lite, det är alltid kul att se när hon fotat för det blir ofta så annorlunda bilder än när jag fotar och oftast mycket bättre=)

Här är några bilder som hon tog i lördags.


 Tuva på väg..


 Närbild på Tuva




 Gizmo


 


 ....en hackspätt på vår lyktstolpe utanför garaget


...och så en sov-Gandalf i vår säng

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Mina hundvänner:

Hundbloggar/sidor jag tycker om:

Andra sidor jag gillar:

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards