Djurliv på Höglunda

Alla inlägg under januari 2009

Av zelda - 30 januari 2009 16:11


Ledig dag från jobbet idag och jag borde ropa: Äntligen fredag!

Men det gör jag inte för jag har arbetshelg, dessutom är det den värsta av arbetshelgerna som ligger på mitt shema. Vi har 6-veckorsshema och jobbar varannan helg. Mina tre arbetshelger ser lite olika ut men just den här är värst! Jag jobbar 33,5 tim mellan lördag morron och måndagmorron.


Idag väntade jag med min och Zeldas promenad tills Louise kommit hem från skolan så att vi kunde gå tillsammans med henne när hon red.

Fler bilder kommer ut på hennes blogg. Louises blogg


Av zelda - 29 januari 2009 16:02


I dagens post låg ett grått kuvert adresserat till mig i guldtext.

Snacka om att jag blev nyfiken!

Snabbt hem och sprättade upp kuvertet. Däri låg ett kort med en ängel på.

En ängel från Lotta av Lotta! Lotta syr dessa små änglar själv.

Tack Lotta, du ÄR en ängel! Detta kort värmde så oerhört och jag blev så glad!

Var bara tvungen att ta ett foto och visa er!



Av zelda - 29 januari 2009 10:24


Har fått en ny, lite annorlunda utmaning av Maria J.

Utmaningen står på norska i Marias blogg men jag tog mig friheten att fritt översätta den till nå´t som mer liknar vårat språk=)


Utmaning!

- Gå in i mappen mina bilder (evt Bilder för de med OS X eller din egen personliga bildmapp)

- Gå till den sjätte mappen och välj därefter den sjätte bilden i den mappen.

- Visa bilden på bloggen och skriv något om den.
- Invitera sex stycken nya till att vara med på utmaningen.
- Länka till dem, och låt dem veta att de är utmanade!


Det var lite spännande att se vilken bild som var den sjätte i den sjätte mappen men det blev ju inte så illa=) Många djurbilder blir det så det var ju inte så konstigt att just denna var ett djur=)

Lilla söta Tuva en varm sommardag-08. Jag tror inte att jag tagit fotot för jag kommer inte ihåg det. Skulle nog snarare tro att Louise är fotografen.


Jag utmanar: Linda Skoglund, Annica Åhs, Carina Teodorsson, Lotta Öijerberg, Christel & Herman och Lina Sundberg.



Av zelda - 28 januari 2009 10:44


Förutom hundbloggar så läser jag en hel del inredningsbloggar.

Eller för att vara riktigt ärlig, jag tittar mest på bilderna=) det är sååå inspirerande att få se hur andra gör i sina hem.


Nu har jag bestämt mig för att jag åxå då och då ska visa upp något ur vårat hem, därför har jag börjat lägga in nya kategorier. Förut har allt hamnat i "allmänt" men nu ska jag dela upp det så att varje rum får en egen kategori.

Jag har ingen lust att ha flera bloggar därför blir det så att den här bloggen får rymma det mesta=)


Jag gillar många stilar som shabby chick, gammal lantlig fransk och dansk inredningsstil och även en del New england och självklart gammal svenskt.

Jag försöker inte skapa ett hem bestående av en enda stil. Jag/vi är alldeles för blandade i våra stilar så det skulle inte funka så.

Vårt hem blir mer en mix av saker vi tycker om, men som först och främst är praktiska! med djur och barn skulle jag bli galen av att ha allt i vitt fast jag tycker det är supersnyggt. De går alltid först och det är inte rättvist om vi ska behöva vara arga på dem för att det blir lortigt.

Det är alltid en utmaning att fixa, förnya och förändra med en begränsad budget men samtidigt är det kul!


Förvaring är ett ständigt gissel här hemma och jag går ofta runt och funderar hur jag ska lösa "platsfrågan" för det är så att jag retar gallfeber på mig när inte var sak har sin plats och man ska springa runt och leta!

Vår hall är ett kapitel för sig...den är så liten och trång att en chihuahua skulle kunna få klaustrofobi! Alltså, förvaring = katastrofal!

Koppel, bajspåsar, skor och jackor! Allt ska få plats i en pyttehall. Tänk er då när det är vinter och dessutom mössor, vantar, hundtäcken, täckbyxor m.m ÅXÅ ska ha plats....

Men idag ska jag visa en söt liten hylla jag köpte i somras och satte upp på hallväggen. Den är till  koppel och bajspåsar. Bajspåsarna ligger i gamla fina en-litersmåttet ovanpå hyllan.


Här ser ni åxå vidriga färgen på pärlsponten...den ska målas om!

Skulle vilja ha den vit men där blev det tvärstopp från sonen i huset=)

Så det blir förmodligen något beige.






Av zelda - 27 januari 2009 15:54


Har besiktigat bilen idag i Hagfors. Den gick igenom ua.=)

Linda & Wendela var med för vi skulle samtidigt hälsa på en arbetskamrat, Dammbackens, som flyttat dit, bäst att passa på när man är i krokarna.

Vi såg även till att hoppa in i några affärer åxå när vi ändå var där.

Vi fann en superkul affär med småpryttlar och kuliga saker i, och där satt DEN och ropade på mig, ja, en söt liten kanin vid namn Andre som jag bara inte kunde motstå! Nu bor den på hyllan ovanför vår säng=)

Sen gick vi vidare till affären Madsons, där det åxå finns roliga saker och där fann jag precis en så´n korg jag letat efter att ha Zeldas leksaker m.m i.

När jag stod och tittade på den sa hon som har affären att de börjar med 50% imorrn, så jag fick den för det! Gissa om jag blev glad! En så stor korg för 125 spänn=)


Söta kaninen Andre


Zeldas nya "leksakskorg"


Av zelda - 24 januari 2009 13:43


Dagen började ganska lugnt med mys under filtar



Fortsatte med ute-aktiviteter



och hästarna fick sin frukost



mums!


yummie!


Zelda får ett tokryck och jagar pinne



 Sen gick jag, Louise & Zelda på promenad



Under promenaden måste man ju pussas lite...


Det är en alldeles underbar dag idag! Snön vräker ner och det är hur härligt som helst ute. Jag och Louise tog Zelda på en ganska lång promenad.

Det märks att för var vecka som går blir hon piggare och busigare.

Förra veckan började jag att ge henne glucosamin som jag hoppas ska hjälpa. Jag försöker att trappa upp promenaderna sakta och variera underlaget vi går på så att hon inte ska bli överansträngd i höger fram och stelna till bak.

Jag har inga egna kunskaper om rehabilitering och muskeluppbyggnad sen förut men försöker läsa och lära för att det ska bli så bra som möjligt.

Jag skriver ner allt jag gör med Zelda i boken Hundtränaren 2009 för då är det så lätt att gå tillbaka och läsa och utvärdera hur mycket el. lite man gjort eller VAD man gjort för att hon ska ha blivit typ: stelare, mjukare, piggare, slöare m.m

Dessutom så har jag alltid klippt naglar, borstat tänder m.m när jag trott det varit dags, alltså egentligen ingen koll! hur bra matte är man då?=)

Nu skriver jag ner allt sånt och har snabbt sett att tiden går fortare än man tror, det blir typ: Oj, var det redan en vecka sen jag borstade hennes tänder??

All massage jag ger henne skriver jag åxå ner och kan då lättare räkna ut hur mkt. massage per dag det blir. Jag masserar henne ännu i flera omgångar per dag för jag blir så trött i händerna, en vanlig dag kan det bli: 5 min + 8 min + 5 min + 3 min och då ser man ju snabbt att det blev ju faktiskt 21 min massage! Men om jag inte skrivit ner så hade jag ju ingen aning!

Tror jag lider av kraftig demens för jag minns inget av nå´t=)))

Så min tro är att jag blir en bättre matte av boken!=)

Men nu ska jag tänka på mig själv och gå ner och ta en kopp kaffe och kanske slöa lite i soffan=)




Av zelda - 23 januari 2009 11:20


Som jag redan skrivit så har vi lagt filt på Zelda sen i höstas när vi ska sova för natten.

Då har det varit våra filtar hon lånat men jag köpte ju en egen till henne häromdagen och det verkar som hon vet att det är hennes! Hon har inte dragit runt på våra filtar utan haft dem över sig och sen har de bara ramlat av och fått ligga när hon rest sig upp. Men hennes egen filt går hon och hämtar i bädden och drar runt på och lägger bredvid sig när hon t.ex ligger i vardagsrummet.

Varför? Är hon så smart så att hon "vet" att det är hennes, jag sa ju till henne när hon fick den: varsågod, här har du en egen filt.

Eller gillar hon bara den mer än de andra?


 Stolt filtägare=)


Igårkväll hade jag och Zelda lite "pyssla om kväll" när husse var på hockyträning och barna gått och lagt sig. Det är så mysigt att bara sitta på golvet och pyssla med henne i lugn och ro och hon blir väldigt slö efteråt.

Det blev massage, tandborstning och tassmörjning.

Har köpt tandkräm med leversmak i Lottas affär idag som jag var tvungen att testa=) Förut har jag bara borstat med ljummet vatten.



Öh, jag orkar inte röra en fena...


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Mina hundvänner:

Hundbloggar/sidor jag tycker om:

Andra sidor jag gillar:

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards