Djurliv på Höglunda

Alla inlägg under juli 2009

Av zelda - 31 juli 2009 14:58


Igår på kvällningen när regnet vräkte ner som mest kom jag på idén att jag skulle gå ut och testa det nya regnstället som jag köpte mig i Grebbestad på västkusten.

Det ska vara både tätt och andas och till det priset hoppas jag minsann att det håller vad det lovar! Ja, för att vara ett regnställ kanske det inte är så dyrt men för mig är 1000:- mycket pengar, för att vara exakt kostade det 999:- =)

Men med min tur så precis när jag stiger utanför dörren så lägger regnet av! Aldrig förr har jag väl önskat mig en rejäl skur som då! suck... med kläderna på och Zelda i koppel så vände jag ju inte och gick in utan jag kom på att vi går en skogsprommis, där kanske det är blött! så sagt och gjort, jag och Zelda traskade iväg rakt in i skogen där det inte fanns stig att följa så att jag skulle få prova stället ordentligt, och ja...byxorna fick jag då testa för på nåt ställe var det så trassligt så jag stod på både näsa och rumpa! Tänk er den synen ni!=) men blöt blev jag då inte!

Det som är mest tråkigt med såna här skogspromenader är att jag inte kan gå så länge för jag vet att om Zelda hoppar och skuttar runt för mycket över stock och sten så är hon p.g.a sin spondylos stel dagen efter:(

Det är så tråkigt att behöva tänka hela tiden vad man kan eller inte kan göra...

Vi fann blåbär och satte oss och smaskade i riset så att Zelda skulle ta det lugnt ett tag och det har nog gått bra för jag ser ingen stelhet idag.

Det är alltid en balansgång mellan att låta hunden röra sig och att den inte får för mycket rörelse...


Louise har uppdaterat sin blogg med goa hästbilder idag:)


Blött så det ångar ur marken




Mitt i blåbärsriset:)


Av zelda - 30 juli 2009 15:28


Nu är vi åter hemma. Det blev några härliga och roliga dagar på västkusten tillsammans med goda vänner.

Vi hade tur med vädret, det regnade när vi kom dit sen fick vi sol i två dagar och precis innan vi gav oss iväg hemöver började det regna igen.

Vi har kollat på medeltida by, museum och runskrifter, barnen fick testa gammaldags pilbåge, vi har shoppat och badat i pool och barnen har fiskat krabbor.

Havsbad blev det inte för det var det alldeles för kallt i vattnet för, förutom för vissa då, som provade på klädsim ;) och det var då INTE jag:)

Många goa skratt har det blivit!=)

Tusen tack Neck och Ann-Katrin för några jättetrevliga dagar tillsammans med er! Dagarna gick alldeles för fort:(

Detta måste vi göra om!


Lite kvällsmys:)


Neck kikar ut ur huset vi bodde i.


Louise testar pilbåge...


...och Dan åxå.


Ann-Katrin och Louise på shoppingtur



Louise slappar lite vid havet


Däruppe i de vita husen bodde vi.


Båtar överallt...


Mycket bus:)


Linus, Dan och Louise


Av zelda - 26 juli 2009 11:44


Nu är alla luckor, listor, knoppar och handtag på plats! Men dåååå är väl köket färdigt? Näää, det fattas spiskåpa och "stänger" att hänga saker på ovan diskbänken och en vägg ska slipas och målas om. Men det får vänta ett tag. Ny kyl/frys behöver vi åxå för detta sjunger verkligen på sista versen men det är väl inte så konstigt då det är 20 år gammalt=)


Nu blir det inget mer bloggande på några dagar för vi drar till Västkusten imorron bitti och blir borta några dagar. Zelda får bo hos "farmor" och "farfar".

Syrrans grabb med tjej ska bo här och passa katter och hästar.


 

 Blir lite sur för kameran återger inte den exakta färgen...



Kolla vad Gandalf drog in förut och satte sig och skulle käka upp!

Av zelda - 25 juli 2009 19:20


Tack, snälla, söta goa Moa för detta!

Blir så stolt=)



Jag vidarebefodrar awarden till bloggare som gör mig glad  och/eller som på annat sätt betyder mycket för mig=)


Susansnusan


Annica, Älsa & Ästher


Carina, Ozzy & Eddie


Prins Torsten


Stall Ektäppa, Nisses sida


Inte bara hundar


Spencer


Reglerna:
2. Länka till personen som utmärkelsen kom från.

3. Nominera minst sju nya bloggar.

4. Länka till dessa bloggar i din blogg.

5. Lämna ett meddelande till personerna på deras bloggar.

6. Kopiera den här instruktionen så att den finns med
Pust änklingen klar!. Ni får gärna ta med er priset=).

Var regel nr: 1 är har jag ingen aning om för jag fick reglerna på detta vis:)






Av zelda - 25 juli 2009 17:12


Så har vi då varit i Ransäter, en utställning som nästan alltid brukar vara stekhet och solig, var idag MYCKET regning... tur att jag var förvarnad så jag hade packat ner Zeldas täcke. Under en ganska lång period bara vräkte det ner och ni som känner Zelda kan ju tänka er hennes humör. Hon gillar att ligga inne och sova när det regnar så hon såg inte glad ut:(

Ca. 10 min innan vi skulle in i ringen så upphörde regnandet så vi slapp springa runt i spöregn, skönt det då, men Zelda var redan uttråkad och hade ingen större lust, jag var klassblöt åxå fast jag stått under paraply. Den enda som klarat sig hyffsat var Louise som satt uppkrupen i en brassestol med ett jätte-paraply över sig=)

Ett 1:a-pris och en 2:a placering blev det för oss.

Direkt efter att vi ställt sprang jag, Louise och Zelda iväg och shoppade. Har som liten tradition att Zelda får shoppa nåt gott när vi ställt=)

Det blev ett grisöra och en strupe av nåt slag och jag köpte äntligen en ny klotång. Har tyckt det har blivit lite halvbesvärligt att klippa och när vi var upp till Annica & Kenneth testades jag deras. Den var mycket bättre än vår så nu köpte jag en likadan, fast med annan färg på handtagen=)


Våra vänner Anna och Charlie (labrador) gick det super för! Charlie plockade cert, cacib och blev BIM!! GRATTIS till er!


Domaren vi ställde för hette: Åke Cronander och den här kritiken fick vi:


Feminin tik. Trevlig helhet. Bra huvud och uttryck. Tillräcklig hals.

Bra kropp.  Tillräckliga vinklar. Aningen bakhög. Bra ben och tassar.

Bra päls. Rör sig med god steglängd men kunde gärna visa mer gnista.


Ja, den gnistan hade nog tyvärr regnet rest med :(

Och första gången jag ställde för honom var Zelda i ett-årsåldern och hade lite för mycket gnista kan man säga, eller vad säger du Annica?=))))

Zelda var helt skogstokig i ringen och hoppade och studsade runt, bet i kopplet och var allmänt dryg=) Vi fick ett första pris då åxå med andra placering. Den gången var det Annicas Signe som blev 1:a med all rätt:)


 

 Regn...

 




 Zelda fick ett gosedjur åxå men ville inte ta det i munnen:)


Louise köpte sig en t-shirt med sin favvo-ras, Cavalier king Charles på=)

 



Av zelda - 24 juli 2009 16:08



Ja, iallafall om Zelda får uttrycka sig=)

Det har borstats tänder och klippts klor, tvättats i örona med öronrens och ansats hår på, runt och på insidan öronlappen, efter det blev det duschen och det hela avslutades med blås utomhus. Ja, Zeldisen är rätt trött nu:)

Jag är så glad som har en sån underbar hund att hålla på med, det syns att hon inte tycker det är kul med någon av ovanstående grejer men hon står kvar och finner sig i allt med en godbit då och då.

Varför allt detta idag? Jo, vi ska på utställning i Ransäter imorrn.

Jag har inga som helst förhoppningar och det spelar ingen roll vad hon får men när det är en så stor utställning på såpass nära håll är det lika bra att anmäla. Jag vill ju ändå dit och titta och då kan man lika gärna ha hunden med sig liksom. Troligtvis blir det den enda utställning denna säsong. Har liksom tappat lusten för utställningar.







Av zelda - 22 juli 2009 17:00


Förut åkte jag, Louise och Zelda iväg och hämtade hem hästarna.

De blev borta någon vecka längre än vad som var meningen från början p.g.a att kompisen till Louise, där hästarna varit, ville att de skulle vara kvar så att hon kunde låna ut en av sina på prov till en familj som ev. ska köpa den. Då slapp den hon har kvar att stå ensam.

För oss spelade det ju ingen större roll så självklart gick vi med på det.

Louise och hon har haft så kul tillsammans under denna tiden och varit så duktiga med hästarna, även om Louise varit hemma emellanåt så har det funkat bra. Men nu känns det skönt att de är hemma igen och man kan gå ut och titta på och prata med småttingarna.


 

Sötisarna hemma och glufsar:)


Tazzen slappar


Och så en riktig "fulbild" på honom=)

 

Av zelda - 21 juli 2009 18:56


Nu hänger ju fula mygg/flugnätet där åxå men jag hade inte lust att ta bort det enbart för fotografering;) Jörgen skruvade upp sänggaveln igår, så inatt har vi sovit med den och det kändes riktigt skönt. Om nu en sänggavel kan kännas skön!?? :) Den var åtminstonde gratis och det kan man ju sova skönare av, eller hur? =)

Känns iallafall bra nu när en massa "projekt" börjat betas av och bli färdiga.

Nu fattas bara riktig sommarvärme så man kan lata sig och slappa under ett parasoll.



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Mina hundvänner:

Hundbloggar/sidor jag tycker om:

Andra sidor jag gillar:

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards