Djurliv på Höglunda

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009

Igår...

Av zelda - 18 augusti 2009 10:51


... åkte jag, Louise och Zelda till Norge. Vi drog iväg redan vid 9.00 på morronen för att ha en heldag där. Vi hade en inplanerad dag tillsammans med min mammas kusiner, alltså två goa gamla tanter Rönnaug och Laila, som bor på Kirkenaer. När vi kom till Rönnaug var redan Laila där och de hade fixat med kaffe och våfflor! till Zeldas stora förtjusning. Dessa två tanter kunde absolut inte hålla sig från att sticka till Zelda alldeles för mycket gott, hela dagen, gissa om hon var nöjd?=)

Sen drog vi iväg till gården Sammelsmoen på Finnskogen där jag inte varit sen jag var liten. Så kul att höra dem berätta om mina norska släktingar och förfäder.

Kameran hade ju jag: klantarslet glömt! men som tur var så hade Rönnaug digitalkamera och vi hade den bärbara datorn med så vi kopierade över lite bilder från hennes kamera innan vi åkte hem.


Rönnaug hemma hos sig på Kirkenaer.


Fika inne på Sammelsmoen och Zelda höll sig givetvis i närheten=)


Gammelstugan på Sammelsmoen


Man blir törstig av allt fikande;)


Får fanns det där åxå


Zelda tyckte de var lite läskiga när de kom för nära=)


Fr. vänster: Rönnaug, Louise och Laila, och så Zelda förståss=)


Efter detta drog vi iväg till Flisa och blev bjudna på mat av Laila och Rönnaug på det gamla hotellet där. Sen åkte vi runt lite och Rönnaug visade oss var min morfar var född, huset finns ju tyvärr inte kvar men vi fick se platsen åtminstonde.

Men herregud dagen gick ju alldeles för fort! så vi får snart åka dit igen för att få se och höra mer. Jörgen skulle ju vilja med och se lite han åxå.

Konstigt hur det är... åren rullar på och man bryr sig liksom inte om förfäder och vad som hänt och vad de gjort och sen när man kommer på att det vore kul att veta lite så är de flesta äldre utdöda!

Lite kul kuriosa-vetande är ju att jag härstammar från den elake Harald hårfager=)

Vi hade en mycket trevlig dag som försvann i ett nafs och vi var inte hemma förrns 22.30 på kvällen. Gissa om Zeldisen var trött?=)

 
 
Annica

Annica

18 augusti 2009 18:00

åh nu blev jag ju sugen på stomp..hette det va? Det köpte vi ju med oss när vi var i Kirkenaer=))
Ni verkar ha haft en trevlig dag..allra helst Zelda då=)))
Jamen visst är det så...när man är ung så struntar man väl i släkten...sen helt plötsligt är man äldre och helt plötsligt är släkten borta!
Klart att DU härstammar från Harald Hårfager;)
Kram!

http://leonland.bloggagratis.se

 
marie och spencer

marie och spencer

18 augusti 2009 21:22

Oj va roligt med en liten tripp sådär. Och gott med våfflor :)

http://naken.blogg.se

 
Torsten

Torsten

19 augusti 2009 07:01

Harald Hårfager....det var inte illa!
Ni verkar ha haft en trevlig tripp, förstår at vissa av er var trötta sen!

http://www.prinstorsten.bloggagratis.se

 
Veronica o vovvarna

Veronica o vovvarna

19 augusti 2009 21:18

Hejsan.
Vill lämna en hälsning. Trevlig blogg och så fin er Zelda är. Du verkar vara lika djurfrälst som mig.Ser även att era kompisar har en finsk lapphunds valp som oss.
Vänliga hälsningar/ Veronica

http://veronicach.blogspot.com

 
Carina T

Carina T

19 augusti 2009 22:47

Oj vilken härlig tripp ni varit på, förstår om Zelda vill åka dit igen ;)

Kramisar!

http://ozzyeddie.se

 
shanie

shanie

23 augusti 2009 10:50

Åh måste bara komentera Zeldas päls , den ser fantastisk mjuk ut , som silke :)

Vi provade hormonspruta på bastian förra året och efter det har den inte blivit sig helt lik igen fastän det är över ett halvår sedan sist, för jag gillade inte bieffekterna , visst lugnade han sig mht tikar , men hela hunden deppade ju ihop och slutade vara leken , inte alls roligt :(

http://stormvarsel.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelda - 20 februari 2010 12:41

Har suttit och plitat på en ny blogg men kan inte bestämma mig för om jag ska behålla den gamla eller ha den nya. Så nu gör jag så här att jag länkar ut den nya, använder den ett tag och så får ni gärna lämna synpunkter på vilken blogg ni tycker bäst...

Av zelda - 16 februari 2010 11:32

Ja, det är faktiskt sant! Jag kan inte komma på ett enda tidigare år som jag njutit så fullkomligt av vintern. Denna vintern är bara så bra! massa snö, inge dj-la tö och slask:) Igår efter promenaden när Zelda var riktigt uppvärmd, gjorde j...

Av zelda - 15 februari 2010 14:12

Satte mig ner förut med Zelda för att kolla "vinka"-träningen igen. Beteendet satt kvar och hon plockade fram det direkt. Jag fick ett tips från min vän Lena Steffner Starrin, att jag kunde göra ett High five, då jag inte var säker på vad vad ...

Av zelda - 12 februari 2010 16:28

Har räknat ut idag att Zelda gått in i höglöp:) Det krävdes ingen större intelligens för att förstå detta då Zelda varit vääääldigt kär idag i ridhuset:) Jag & Zelda, Lina & Pejla och Jill & Riki har varit och tränat tillsammans. Ca. 25 minu...

Av zelda - 11 februari 2010 14:33

.... har det bara blivit promenader för oss. Inte haft tid med nå´t träna. Igår hade vi världens finaste vinterväder så jag passade på att ta några foton på vackraste damen när vi var ute=) Idag åkte vi ner till Torsby och gick promenad til...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Mina hundvänner:

Hundbloggar/sidor jag tycker om:

Andra sidor jag gillar:

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards