Djurliv på Höglunda

Alla inlägg under augusti 2008

Av zelda - 20 augusti 2008 20:38


Japp, så är vi alla igång igen efter sommaren.

Barna i skolan och jag och Jörgen på våra jobb.

Jag gjorde min första tur igår, gick ut stenhårt direkt med

ett 13 timmars pass och tro det eller ej, det var skitakul!!

Hade fullt av energi och timmarna flög iväg=) bara hem och sov

och så iväg imorse igen så det har inte blivit mycket gjort här hemma:(

Men kul var det iallafall att komma till jobbet! Jag som hade världens

ångest dagarna innan=)

Imorrn om vädret tillåter ska vi prova att duscha Tuva.

Fleecetäcket som vi skickat efter åt henne kom idag.

Vill inte duscha henne utan att lägga på det efteråt. Nog för att shettisar

är en tålig ras men ändå=)

Efter dusch i kallvattenslang är det nog skönt med ett värmande täcke. 

Av zelda - 18 augusti 2008 19:19


Vi kanske ska bli dagmattar till en liten Cavalier King Charles valp

på 4 mån. vid namn Charlie!

Det handlar om en dag i veckan så det är inget betungande jobb=) 

Han och hans matte har varit här och hälsat på ikväll för att se hur

Zelda och han går ihop.

Zelda blev överlycklig av denna söta valp och han var rädd för henne...

men det var bara tills han märkte att hon inte var farlig då blev det bus minsann!!

De ska komma och hälsa på fler gånger för att se hur det funkar innan vi bestämmer oss för om det blir något.

Det är ju inte utan att man är lite rädd att Zelda lägger en tass på hans rygg lite för hårdhänt...huuu, hemska tanke!! Han är ju så liten så han har ju inte så mycket att sätta emot 50 kg. Zelda i fullt bus!!

Men guuud så söt han var!!!!=)


Charlie i Louises famn


Charlie i sin mattes knä




Av zelda - 17 augusti 2008 20:40


Fast latedagar är väl en sanning med modifikation. Semester är ju då allt skall hinnas med och så har det varit även i år.


Dan börjar 7:an imorrn i ny skola så nu är det slut på sköna goa sovarmornar=(

Känns konstigt att han redan är så stor. Var tog åren vägen!??

Louise börjar 4:an men hennes skola börjar inte förrns på tisdag så hon får

lata sig en dag till=)

Ja, och så jag då, jag börjar åxå jobba på tisdag. Lite jobbarångest har jag,

det är ju sååå härligt att inte behöva passa tider men samtidigt ska det bli skönt med lite fasta rutiner och att få träffa arbetskompisarna igen.


Zelda har krångel igen med ett öra som kliar och kletar. Vi tvättar och dolar

och jag hoppas att det inte ska vara lika drygt att få ordning på som sist.





Av zelda - 16 augusti 2008 16:22


Vi har precis kommit hem från den årliga veteranmarknaden i Torsby.

Zelda har varit med husse och barnen varje år sen hon var valp och sålt

grejer där. Jag har varit med de åren jag inte jobbat, i år har jag ju

semester än så jag har varit med=)


Dan och Zelda säljer saker=)


Nu är jag sååå trött och vill hem...

  

Av zelda - 15 augusti 2008 14:00


När jag och Zelda skulle gå promenad idag frågade jag Louise om hon ville följa med på Tuva. Det ville hon=)


Tuva har tyvärr fått skavsår av sadelgjorden så det blir barbackaturer ett

tag framöver.

Vet inte varför hon har fått skav men en teori jag har är att det blivit så för sadelgjorden vill inte sitta där den ska p.g.a hennes mulliga mage, som vi försöker få bort =) den kanar fram och sitter för tätt bakom frambenen.

Det är inget stort skav och snart läkt men nu får Louise inte rida med sadel förrn´s Tuva är smalare och efter vi köpt ett lammullsskydd till gjorden som ska vara väldigt mjukt och förhindra skav.


Om ngn. vecka kommer Tuvas ägare hit och hälsar på. Vi har inte bestämt datum än men det ska bli väldigt kul att träffa dem och se vilka de är.

Vi har ju Tuva på prov under sommaren men det känns så rätt med henne så vi har bestämt oss för att köpa henne.

Lite busig med ideer är hon, som de flesta shettisar, men oftast helt underbar=)

Hoppas nu bara att hennes ägare är nöjd med oss så att de vill sälja henne till Louise =)


Zelda och Louise myser i hallen innan promenad






Av zelda - 14 augusti 2008 11:51


Ja, så håller det på hela tiden...

Jag och Zelda har inte gjort ett skit idag förutom en biltur till Torsby.

Och så har hon förståss skällt ut lastbilschaufförerna fr. DHL som kom

med nya spisen förut =) Det ska bli sååå skönt med ny spis för den

gamla vi har är helt kocko.


Har hållit på med vedklyvning i flera da´r så jag är trött och stel.

Men nu är det färdigt för ett tag framöver. Skönt att vila lite. 

Zelda verkar tycka det är mysigt att bara ligga inne och slappa i regnet.

Svullnaden på hennes läppar börjar gå tillbaks och hon ser riktigt normal ut=)


 




Av zelda - 13 augusti 2008 19:52


Zelda har troligtvis blivit getingstucken=(

När jag stod och lagade mat förut såg jag att Zelda såg så grov ut runt nosen, kände på henne och hon är alldeles uppsvälld om läpparna.

Vet att det är en hel del getingar i farten just nu och jag kan inte komma på annat än att hon blivit stucken.

Hon är ju alldeles galen på att jaga flugor så om hon gjort samma sak med en geting så är det troligt att den blivit arg=)

Tog en bild på henne men jag vet inte om det syns så bra att hon är svälld.



Av zelda - 10 augusti 2008 14:07


....är just vad jag håller på med mig själv med nu.

Att som förälder veta exakt när barnen är mogna att göra saker själv

är svårt att veta. Än värre är det att övertyga sin egen ängslan om att

man måste låta dem prova själva.

Många är de gånger då jag helt enkelt fått ta tag i mig och säga till mig

själv att "vända mig om" och inte se på när barnen lär sig.

Idag är en sådan dag. Nu när jag sitter här och skriver är Louise ute och

rider på Tuva tillsammans med sin kusin och hennes häst Sara.

Jag är jätterädd att något ska hända samtidigt som jag vet att det är nyttigt och mycket lärorikt för Louise att rida själv.

Jag hoppas vid min gud att ridturen kommer att gå bra och hon kommer hem helskinnad och att jag slipper ångra att jag släppte iväg henne.



Stackars Gizmo ensam i hagen när de andra är på ridtur


Maria på Sara och Louise på Tuva



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Mina hundvänner:

Hundbloggar/sidor jag tycker om:

Andra sidor jag gillar:

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards